View More

Οι Ανεξάρτητες Δισκογραφικές των 80s στο Κλεινόν Άστυ

Σήμερα, Κυριακή 9/5, στις 19:00, στην ΕΡΤ2.

Δελτίο Τύπου
Δελτίο Τύπου

Όλα κυλούσαν ήρεμα (και ίσως λιγάκι βαρετά) με τις μεγάλες δισκογραφικές, όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ένα μικρό, παράλληλο μουσικό σύμπαν άρχισε να ξεδιπλώνεται στην Αθήνα. Είναι η εποχή που κυριαρχούν τα λαϊκά άσματα και το λεγόμενο «πολιτικό τραγούδι» παραμένει ισχυρό στον απόηχο της Μεταπολίτευσης. Ωστόσο, την ίδια στιγμή μια ζωηρή ροκ/πανκ μερίδα της νεολαίας διψάει για πιο ριζοσπαστικά ακούσματα. Η δίψα αυτού του κόσμου για «άλλες μουσικές», οι ορμητικές ελληνικές μπάντες που μπόρεσαν να την καλύψουν, ο «δονκιχωτισμός», η αγάπη και το μεράκι των ανθρώπων που αποφάσισαν να τις δισκογραφήσουν, πρωταγωνιστούν στο πρώτο επεισόδιο του δεύτερου κύκλου της σειράς «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ – Ιστορίες της πόλης», που μεταδίδεται στην ΕΡΤ2, την Κυριακή 9 Μαΐου 2021, στις 19:00. 

Με τίτλο «Ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες των 80’s», το επεισόδιο αυτό, που μυρίζει βινύλιο από το πρώτο ώς το τελευταίο του λεπτό, συνθέτει κομματάκι-κομματάκι τη γοητευτική ιστορία της ανεξάρτητης δισκογραφίας στην Αθήνα της δεκαετίας του 1980. Θυμάται τα «τελειώματα» της Πλάκας και τον ρόλο των Εξαρχείων από τα θρυλικά live της «Σοφίτας» και της «Αρετούσας» έως του «Πήγασου» ή του «Αν» και δονείται από τα vibes των Last Drive, Villa 21, South Of No North, Metro Decay, Anti – Troppau Council, No Man’s Land, X-Mandarina Duck, Deus Ex Machina, Ex Humans, Panx Romana, Γενιά Του Χάους…

Ονόματα που έγραψαν τη δική τους ιστορία στις μουσικές σκηνές της πόλης και που διαμοιράστηκαν στην κοινότητα χάρη στις Creep, Di Di Music (Δικαίωμα Διάβασης), Wipe Out, Pegasus, Enigma, Hitch Hyke, Μολών Λαβέ και όλες τις ανεξάρτητες δισκογραφικές που ξεπήδησαν εκείνη τη δεκαετία.

Ποιοι κρύβονταν από πίσω τους και γιατί πήραν το ρίσκο της δισκογραφίας για τόσο «μικρά κοινά», στεγάζοντας «τα παιδιά που δεν ήθελαν να κάνουν καριέρα, αλλά να εκφραστούν»; Πώς γινόταν η παραγωγή, η δημιουργία του εξωφύλλου, η διανομή; Τι τιράζ έκαναν και τι απέγινε το στοκ τους; Πώς βλέπουν σήμερα το γεγονός ότι κάποια βινύλια θεωρούνται συλλεκτικά και κοστίζουν πανάκριβα;

Αφηγήσεις των πρωταγωνιστών, μουσικών, δισκοπωλών, ιδιοκτητών και ιδρυτών δισκογραφικών εταιρειών, ζωντανεύουν τη  δισκογραφική δραστηριότητα μιας ανήσυχης πόλης σε μια ανήσυχη και ταυτόχρονα αθώα εποχή.

Άνθρωποι που ταυτίστηκαν ή συμπορεύτηκαν με τα «δισκάδικα», τα «λαϊβάδικα», τις μικρές και μεγαλύτερες μπάντες της ανεξάρτητης μουσικής σκηνής μεταφέρουν το κλίμα και διηγούνται απίθανα περιστατικά για ασυνήθιστες ηχογραφήσεις και έκπληκτους ηχολήπτες, φτάνοντας μέχρι την έλευση της δεκαετίας του ’90. Τότε που οι μεγάλες πολυεθνικές ανακαλύπτουν πως η νέα πρώτη γραμμή του ροκ ενδημεί στις μικρές αυτές underground εταιρείες. Μια ανακάλυψη που σήμανε ταυτόχρονα τη δικαίωση και εν πολλοίς το τέλος των ανεξάρτητων ελληνικών δισκογραφικών.

Στο ντοκιμαντέρ μιλούν -με αλφαβητική σειρά- οι: Gregg Vaios (DJ – Wipe Out Rec – 7+7 Record Shop), Ζαχαρίας Βρελιανάκης (ιδιοκτήτης δισκάδικου «Ζαχαρίας»), Παύλος Γιαννακούρης (DJ – ραδιοφωνικός παραγωγός – Next Club), Μπάμπης Δαλλίδης (ιδιοκτήτης Creep Records), Δημήτρης Δημόπουλος (Metropolis – 7+7 – The Sound Explosion), Βλάσης Ερημάκης (Studio II Rec), Αλέξης Καλοφωλιάς (μουσικός), Αιμίλιος Κατσούρης (Hitch-Hyke Records), Πέτρος Κουτσούμπας (Pegasus Records), Άντα Λαμπάρα (μουσικός), Πουπέτα Λάππα (ιδρυτικό μέλος της Enigma Records – μουσικοσυνθέτης), Νίκος Λώρης (δισκογραφική Δικαίωμα Διάβασης), Παναγιώτης Μυλωνάς (ιδιωτικός υπάλληλος), Σπύρος Περιστέρης (ιδρυτικό μέλος της Enigma Records), Κατερίνα Περπινιά “Elle” (FMQ), Σάκης Τόλης (μουσικός).

Σκηνοθεσία-σενάριο: Μαρίνα Δανέζη

Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης – GSC

Β΄ Κάμερα: Φίλιππος Ζαμίδης

Μοντάζ: Γιώργος Ζαφείρης

Ηχοληψία: Κώστας Κουτελιδάκης

Μίξη ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης

Διεύθυνση παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης

Σύνταξη: Χριστίνα Τσαμουρά – Δώρα Χονδροπούλου

Έρευνα αρχειακού υλικού: Νάσα Χατζή

Οργάνωση παραγωγής: Ήρα Μαγαλιού – Στέφανος Ελπιζιώτης

Μουσική τίτλων: Φοίβος Δεληβοριάς

Τίτλοι αρχής και γραφικά: Αφροδίτη Μπιτζούνη

Εκτέλεση παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions

Παραγωγή: ΕΡΤ Α.Ε. 2021

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακούστε το νέο κομμάτι της τραγουδίστριας που ήδη ακούγεται στο repeat (και στους στίχους του βρίσκουμε μεταξύ άλλων

Έτσι μας λέει τουλάχιστον στο πρώτο ομώνυμο single του επερχόμενου σόλο δίσκου του.

FEATURED TODAY

Ο ιθύνων νους των Regressverbot στράφηκε στο σόλο project Athens Computer Underground και μιλάει στην Τάνια Σκραπαλιώρη για τα «μπλιμπλίκια, τα κομπιούτερ και τους αριθμούς» αλλά και τη φετινή δουλειά The Crying Came που ακούγεται σαν μια βόλτα με αμάξι των 90s.

Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμα κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, συνεχίζει τον αγώνα της σωτηρίας, με μουσικές προτάσεις από τις υπόλοιπες 12 χώρες του φετινού Euro.

H Τάνια Σκραπαλιώρη ξαναθυμήθηκε τι πάει να πει συναυλία στον Κήπο του Μεγάρου, που για μια βραδιά γέμισε με τους ήχους του καλοκαιριού που τόσο μας έλειψε.

Top