Η χειμερινή εκδοχή του φεστιβάλ στεφανώθηκε από μια αλησμόνητη εμφάνιση του Floating Points, ο οποίος έκανε το κοινό (κυριολεκτικά) να δει κύκλους και να χορέψει πάνω ...
Η προσέλευση στο Gagarin κρίνεται απογοητευτική δεδομένης της προβολής που απολαμβάνει ο 21χρονος trapper, ο οποίος άργησε μάλιστα να βρει ρυθμό. Από τη μέση πάντως της ...
503 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 100άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία έβγαλε άνετο νικητή, μα είχε και τις εκπλήξεις της...
239 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 50άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία «έδειξε» τελικά προς χιπ χοπ κορυφή, σε μια αρκετά ...
Το alternative heavy rock κουαρτέτο επιστρέφει και πετυχαίνει με μια ζαριά όσα για άλλους φαντάζουν ακατόρθωτα. Πρωτοτυπία στις συνθέσεις, σκοτεινές και στοιχειωτικές ...

Γκαετάνο Ντονιτσέττι - Λουτσία ντι Λαμμερμούρ

Σε μια παράσταση που επιβεβαίωσε την επιδραστικότητα της δημοφιλούς όπερας, η Χριστίνα Πουλίτση απέδειξε ξανά ότι είναι ένα από τα δυνατότερα σοπράνο χαρτιά της χώρας μας, τόσο με την τέλεια εκτελεσμένη καντέντσα στη σκηνή της παραφροσύνης, όσο και με τις ευλύγιστες φωνητικές της τρίλιες...

Κείμενο: Δημήτρης Μεντές

Σε μια παράσταση που επιβεβαίωσε την επιδραστικότητα της δημοφιλούς όπερας, η Χριστίνα Πουλίτση απέδειξε ξανά ότι είναι ένα από τα δυνατότερα σοπράνο χαρτιά της χώρας μας, τόσο με την τέλεια εκτελεσμένη καντέντσα στη σκηνή της παραφροσύνης, όσο και με τις ευλύγιστες φωνητικές της τρίλιες...

Η Λουτσία ντι Λαμμερμούρ του Γκαετάνο Ντονιτσέττι είναι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες, γεμάτη με γνωστές άριες. Αλλά εκείνο που προκάλεσε αντιδράσεις στο πρώτο της ανέβασμα (1835), όπως κι αυτό που την κάνει τόσο ενδιαφέρουσα ακόμα και σήμερα, είναι η περίφημη κατάρρευση της πρωταγωνίστριας στην 3η πράξη του έργου. Αν και ερωτευμένη και δοσμένη σε άλλον, η Λουτσία ντι Λαμμερμούρ εξαναγκάζεται να παντρευτεί παρά τη θέλησή της, δολοφονεί τον νέο της σύζυγο την πρώτη νύχτα του γάμου τους και, με ανάκατα μαλλιά και ματωμένα τα λευκά της ρούχα, περιφέρεται κατόπιν ανάμεσα στους καλεσμένους, τραγουδώντας την παραφροσύνη της.

43wLamrm_2.jpg

Ο Ντονιτσέττι έχει αγγίξει τις νότες αυτής της σκηνής με αριστοτεχνικό χέρι. Τα ορχηστρικά θέματα που επιτίθενται στην πρωταγωνίστρια είναι απόηχοι του παρελθόντος της, γνώριμοι ήχοι από τις προηγούμενες πράξεις. Μέσα στην παράνοιά της, η Λουτσία ντι Λαμμερμούρ δεν μπορεί παρά να απαντήσει μπερδεμένη και αγωνιώδης, με τη φωνή της να βγαίνει σε άλυτα θραύσματα. Με μόνο της πλέον καταφύγιο τις αναμνήσεις της από την ευτυχία που έζησε μέσα στον έρωτά της, το τραγούδι της γίνεται όλο και πιο φρενήρες, με τις τρίλιες της να στροβιλίζονται γύρω από την τρέλα κι εκείνη να φαντάζει ως μικροσκοπικό ωδικό πτηνό, το οποίο κελαηδάει μέσα από τα χρυσωμένα κάγκελα του κλουβιού του: μια εξαιρετική αναλογία για τη φυλακισμένη γυναικεία της φύση, μέσα στο κελί των ανδρικών αποφάσεων για τη ζωή της.

43wLamrm_3.jpg

Η αναβίωση του ανεβάσματος της Κέιτι Μίτσελ από τον Ρόμπιν Τέμπατ έρχεται να εξερευνήσει ακόμα περισσότερο τις φεμινιστικές πτυχές της όπερας αυτής, αποδεικνύοντας ότι η Εθνική μας Λυρική Σκηνή είναι συντονισμένη με τις δονήσεις που λαμβάνουν χώρα παγκοσμίως, σε κοινωνικό επίπεδο. Η Μίτσελ έχει πάρει βέβαια πολλές αμφιλεγόμενες αποφάσεις, διαλέγοντας λ.χ. μία πολύ χαλαρή ανάγνωση στο πρωτότυπο λιμπρέτο του Σαλβατόρε Καμμαράνο, χωρίς όμως ποτέ να χάθει από το μονοπάτι της ιστορίας. Με την προσθήκη μάλιστα αφηγηματικών εργαλείων –όπως την αποβολή της Λουτσία και ακόμα περισσότερα φαντάσματα από όσα προβλέπει το αρχικό κείμενο– όχι μόνο υπερθεματίζει τη διαταραχή της πρωταγωνίστριας, αλλά καταφέρνει να κάνει και μία ανάγνωση που τη φέρνει διαρκώς αντιμέτωπη με το αρσενικό Εγώ και την επιβολή του.

43wLamrm_4.jpg

Τα εξαιρετικής αισθητικής διπλά σκηνικά της Βίκι Μόρτιμερ, χωρίζουν τον αφηγηματικό άξονα στα δύο και –παρότι δημιουργούν την αίσθηση κλειστοφοβίας σε σημεία του έργου όπου απαιτείται η παρουσία πολλών ανθρώπων επί σκηνής– φέρνουν τη Λουτσία σε πρώτο πλάνο, ακόμα κι όταν οι άντρες συμπρωταγωνιστές της αποφασίζουν για τη μοίρα της, χωρίς αυτήν. Πολλοί έχουν σταθεί στο γεγονός ότι η υποκριτική σε μέρη όπως στη δολοφονία του Λόρδου Μπάκλω από το χέρι της Λουτσία, απειλεί να πάρει τα μάτια μας (και κατά συνέπεια τα αυτιά των λιγότερο προσεκτικών) από τα τραγουδισμένα μέρη της όπερας· παρόλαυτα, είναι κρίσιμο να σταθούμε στο πόσο εξυπηρετούν τη φεμινιστική διάσταση της ανάγνωσης της Μίτσελ.

43wLamrm_5.jpg

Παρά τη γνωστοποίηση από τα μεγάφωνα ότι ο Μάρκο Καρία κι ο Αλεξέι Ντόλγκοφ (στους ρόλους του Ενρίκο και του Εντγκάρντο έκαστος) αναρρώνουν από εποχιακή ίωση, οι δύο μονωδοί κατάφεραν να αποδώσουν ικανοποιητικά τους ήρωές τους. Ο Καρία υπήρξε στιβαρός και δύσκαμπτος, όπως απαιτεί ο ρόλος του ανένδοτου αδερφού της Λουτσία –του ορκισμένου εχθρού του έρωτά της και ενορχηστρωτή του γάμου της με τον Λόρδο Μπάκλω. Ο βαρύτονος έδωσε μία αξιοπρεπέστατη ερμηνεία, με τα χρώματα της φωνής του και τη διάδρασή του με τη Λουτσία να προδίδουν τρομερή χημεία. Παράλληλα, εξαιρετικός στάθηκε κι ο πάστορας Ραϊμόντο του βαθύφωνου Χριστόφορου Σταμπόγλη (έναν ρόλο που τραγουδά κι ο Τάσος Αποστόλου, στη δεύτερη διανομή).

43wLamrm_6.jpg

Αλλά είναι η Λουτσία ντι Λαμμερμούρ της Χριστίνας Πουλίτση αυτή που κλέβει τις εντυπώσεις. Η εξαίρετη σοπράνο είναι άλλωστε ένα από τα δυνατότερα οπερατικά χαρτιά της χώρας μας και στη συγκεκριμένη παραγωγή φαίνεται ξεκάθαρα γιατί. Οι περίτεχνες τρίλιες της είναι πάντα ευλύγιστες και δυναμικές, η τέλεια εκτελεσμένη καντέντσα της παραφροσύνης, ακόμα και η καλοζυγισμένη και συγκινητική σωματικότητα της υψίφωνου στη σκηνή της αποβολής, καταφέρνουν να σώζουν πάντα από οποιαδήποτε υπόνοια ακαλαισθησίας. Και, παράλληλα, εξυψώνουν την ερμηνεία της σε κάτι υπερβατικό, δίνοντας στον συνήθως υδαρό χαρακτήρα της Λουτσία μια αποφασιστικότητα, η οποία χαρίζει όλη τη βαρύτητα που χρειάζεται η αμφίλογη ανάγνωση της Μίτσελ.

43wLamrm_7.jpg

Η Εθνική Λυρική Σκηνή έκανε εξαιρετική επιλογή να συνεργαστεί στην παραγωγή αυτή με τη Βασιλική Όπερα της Βρετανίας. Το ανέβασμα της Λουτσία ντε Λαμμερμούρ έγινε με μεγάλη προσοχή και ευαισθησία, δίνοντάς μας μία παράσταση που επιβεβαιώνει την επιδραστικότητα της συγκεκριμένης όπερας: κατάφερε να είναι ταυτόχρονα σύγχρονη και άχρονη, όπως άλλωστε είναι και η ιστορία της Λουτσία. Σε κάποιο είδος τραγικής ειρωνείας, μάλιστα, ο Ντονιτσέττι πέρασε τα τελευταία του χρόνια σε ένα παριζιάνικο φρενοκομείο, παράλυτος ως αποτέλεσμα της προσβολής του από τον ιό της σύφιλης. Και λέγεται πως υπήρχε ένα μόνο πράγμα που μπορούσε να αναταράξει τα νερά της ακινησίας του συνθέτη, κάνοντάς τον να ανασηκώσει το κεφάλι του: οι νότες της σκηνής της παραφροσύνης της Λουτσία.

 

ΑΤΖΕΝΤΑ

Goran Bregovic
10-12-2019

Goran Bregovic

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου
Μια γιορτή συναισθημάτων. Μια γιορτή γεμάτη με ήχους γνώριμους από τραγούδια των Βαλκανίων που έγιναν και δικά μας τραγούδια. Ο διάσημος ...
Hooverphonic
13-12-2019

Hooverphonic

Θεσσαλονίκη - Fix Factory Of Sound
The Stranglers
13-12-2019

The Stranglers

Αθήνα - Fuzz Live Music Club
01-12-2019

Vinyl & Vintage Marketplace

Αθήνα - Ωδείον Αθηνών
10-12-2019

Goran Bregovic

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου

Miki Yui & Pinna Bounce

Αθήνα - Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Άρτεμις Ματαφιά

Αθήνα - Μουσική Σκηνή Σφίγγα

Belleville

Αθήνα - Faust Bar Theater Arts
11-12-2019

Λένα Πλάτωνος: Το αηδόνι του αυτοκράτορα

Αθήνα - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Goran Bregovic

Αθήνα - Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου

Γιόχαν Στράους ο νεότερος: Η Νυχτερίδα

Θεσσαλονίκη - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

The Sound of Color Sessions #2: Jannis Anastasakis & guests

Αθήνα - Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

GALLERY OF THE WEEK

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Ανδρέας Κύρκος & Τάνια Σκραπαλιώρη
Η χειμερινή εκδοχή του φεστιβάλ στεφανώθηκε από μια αλησμόνητη εμφάνιση του Floating Points, ο οποίος έκανε το κοινό (κυριολεκτικά) να δει κύκλους και να χορέψει πάνω τους. Όμως και ο Cabaret ...
Τάσος Μαγιόπουλος
Η προσέλευση στο Gagarin κρίνεται απογοητευτική δεδομένης της προβολής που απολαμβάνει ο 21χρονος trapper, ο οποίος άργησε μάλιστα να βρει ρυθμό. Από τη μέση πάντως της βραδιάς κι έπειτα, έδωσε μια
Στυλιανός Τζιρίτας
Στη σχεδόν γεμάτη αίθουσα του Παρνασσού, παρακολουθήσαμε δύο φτασμένους μουσικούς να ζουν με τα επί σκηνής λάθη τους, με τον υιό να διακρίνεται στον πανέμορφο όσο και καρφάτο ήχο της κιθάρας και τον

ΣΤΗΛΕΣ

Ελένη Τζαννάτου
Ο δίσκος που μας εισήγαγε στο σύμπαν της πιο καθολικής ποπ σταρ της τελευταίας δεκαετίας έμοιαζε με best of συλλογή και είχε εκτόπισμα παλαιάς κοπής, του είδους που δίδαξε η Βασίλισσα Madonna...
Δημήτρης Λιλής
Οπουδήποτε η ιστορία έχει φέρει σοβαρές συγκρούσεις με τον Δυτικό πολιτισμό, το TikTok έχει κάνει μαζική εμφάνιση. Μήπως όμως είναι το social network που θα αλλάξει (και) τη μουσική στην επόμενη ...
Ζώης Χαλκιόπουλος
Έχω φτιάξει καφέ και έχω διαλέξει δισκάρα στο πικάπ. Δίσκος-φωτιά, με τον Σουηδό τρομπετίστα-κρουστό και το κουϊντέτο του στα καλύτερά τους, σε μια προσεγμένη επανέκδοση ενός αρκετά σπάνιου LP...
Άρης Καζακόπουλος
Έπειτα από τις επί μέρους λίστες ανά είδος, η στήλη σήμερα παρουσιάζει τη συγκεντρωτική ανασκόπηση της μουσικής δεκαετίας που τελειώνει, ιεραρχώντας τους 100 σπουδαιότερους δίσκους που κυκλοφόρησαν

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

avopolis.team
503 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 100άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία έβγαλε άνετο νικητή, μα είχε και τις εκπλήξεις της...
avopolis.team
239 δίσκοι διεκδίκησαν την είσοδό τους στην 50άδα της δεκαετίας σύμφωνα με την ψηφοφορία των συντακτών μας, η οποία «έδειξε» τελικά προς χιπ χοπ κορυφή, σε μια αρκετά σκληρή μάχη για τις 3 πρώτες ...
Μιχάλης Τσαντίλας

Μετά το τέλος των Beatles, ο Macca θέλησε να ξαναδεί τον εαυτό του ως μέλος μιας ομάδας. Και έτσι θα δρούσε σε όλη τη δεκαετία του 1970, μέχρι που η δολοφονία του John Lennon (1980) θα τον οδηγούσε

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μάριος Αποστόλου
Το alternative heavy rock κουαρτέτο επιστρέφει και πετυχαίνει με μια ζαριά όσα για άλλους φαντάζουν ακατόρθωτα. Πρωτοτυπία στις συνθέσεις, σκοτεινές και στοιχειωτικές μελωδίες, απαγκίστρωση από τις
Μάριος Αποστόλου
Επιστρέφουν με νέο άλμπουμ και μας θυμίζουν όχι μόνο ότι ο ουρανός τους ανήκει, αλλά και πώς είναι να μεταφέρεις συναισθήματα και ατμόσφαιρες με ορχηστρική μουσική. Μουσική στην οποία η ανοιχτή
Πέννυ Γέρου
DJ των θρυλικών Beastie Boys, μέλος στους Cypress Hill, αλλά και πολυβραβευμένος turntablist, έκανε πρόσφατα μια στάση στην Ελλάδα περιοδεύοντας για το επικείμενο προσωπικό άλμπουμ Conquest.
Τάνια Σκραπαλιώρη
Ο Βρετανός παραγωγός βρήκε ιδανικό σύνδεσμο μεταξύ της τέχνης και των (λαμπρών) ακαδημαϊκών του περγαμηνών, με αποτέλεσμα έναν καινοτόμο techno ήχο, τον οποίον κατάφερε να οπτικοποιήσει στις

Instagram





Top
Στo avopolis.gr χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του site και την καλύτερη εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την πλοήγησή σας στο site, αποδέχεστε τη χρήση των cookies και την πολιτική απορρήτου. More details…